Hoe gebruik je sociale media voor je bedrijf?

Sociale media

Sociale media voor je bedrijf kan op meerdere manieren ingezet worden. De meeste ondernemers, coaches, online experts en sociale media experts zijn van mening dat dit een “zuiver” marketingkanaal is en dat je heel gemakkelijk kan verkopen via deze weg.

Aan de ene kant zeg ik je dat het klopt maar er is een grote “MAAR”.

De meeste methodes zijn echt achterhaald of werken niet meer. Ik wil niet zeggen dat alles wat de experts aanbevelen niet meer werkt maar het is niet effectief. Vaak komt er een hoog kostenplaatje bij kijken of moet je er super veel energie in stoppen met heel weinig resultaat.

Ik ben zelf op onderzoek uit geweest en ik wil jullie even mijn inzichten delen. Voor ik dat doe, wil ik je meenemen in hoe je sociale media praktisch maar ook efficiënt kan inzetten. Deze regels gelden echt voor IEDER kanaal, voor IEDERE ideale klant en voor IEDER moment waarop je actief wil zijn op sociale media! Dus het maakt niet uit of je een Facebook “nerd” of een INSTA-girl bent bij wijze van spreken. Dit zijn gewoon universele regels die ervoor zorgen dat het altijd werkt maar dan moet je ze ook wel volgen en gewoon doen.

Hoe zet je sociale media voor je bedrijf efficiënt in?

De eerste hack: Maak gebruik van de 4 c's.

  • Community: Zorg dat je een eigen online of offline (of beide) community gaat opbouwen. Begin met het bouwen van een Fanbase met mensen die jou willen volgen en die jou interessant vinden. Deze mensen promoten op lange termijn je business. Dus zorg voor een goede relatie-opbouw die niet van korte duur is maar echt een duurzame relatie.
  • Connectie: Als je een community opbouwt, is het belangrijk dat je zorgt voor connectie met je volgers, fans, vrienden, likers, … . Dit kan je echt creëren door ervoor te zorgen dat de mensen zich belangrijk gaan voelen. Iemand waarmee je connectie hebt, zal echt het idee hebben van “jij bent er voor mij” en “je bent geïnteresseerd in mijn verhaal”.
  • Commitment: Als je een community hebt en je hebt connectie met je fanbase dan is het ook echt wel heel belangrijk dat je met jezelf de commitment aangaat. Wees dus echt in eerste instantie consequent in wat je doet. Wees bovendien ook “echt” en “authentiek”. Laat je volgers zien dat je een mens bent en niet een of andere robot. Mensen willen je leren kennen en zeker mensen die in je community terechtkomen. Die zitten daar niet zomaar, die zitten daar om je te leren kennen en meer van jou te zien.
  • Content: Zorg voor passende content zodat je de juiste doelgroep aantrekt. Het voordeel van het opbouwen van een fanbase is dat deze mensen je de juiste content kunnen bezorgen, je hoeft er dan echt alleen maar om te vragen. Vraag mensen wat ze willen horen.
de basis voor sociale media

De tweede hack: Maak een plan.

Als je begint met het opbouwen van een online business is het belangrijk dat je een plan maakt. Het hoeft geen moeilijk en cijfervol plan te worden maar gewoon een plan. Het is belangrijk dat in dit plan je doel helder en duidelijk omschreven staat. Dat je er vervolgens ook meteen de stappen aan kan koppelen. Zijn de stappen te groot? Maak ze kleiner door ze op te breken. Kleine stappen leveren vaak veel sneller resultaat dan alleen maar grote stappen. Dus bedenk zeker even hoe je sociale media voor je bedrijf kan inzetten.

De derde hack: Begin niet meteen met "verkoperig" gedrag te vertonen.

Wanneer je mensen eindelijk te pakken hebt, is het echt niet de bedoeling dat je van dag 1 echt gewoon los gaat beginnen te verkopen. Vergeet het maar … Wanneer mensen voelen dat je meteen te veel naar de sales over gaat, dus dat je te snel een verkoop wil realiseren dan ben je ze echt kwijt.

Wat je wel kan doen, is gewoon waarde geven. Mensen helpen met je dienst of product zonder dat je het “suprême” aanbod prijsgeeft. Laat stukjes zien maar zorg dat mensen ook meteen grote resultaten halen. Pas zo zal je echt mensen krijgen die je fans worden. Wanneer mensen fans van je worden dan vertrouwen ze je en zullen ze veel sneller overgaan tot een aankoop.

Cold selling is hard selling: dit wordt vaak genoeg gezegd, en dat klopt ook wel. Je kan er resultaten uit halen maar hier moet je superhard en veel voor werken. Maar als het anders kan waarom zou je het dan in godsnaam nog doen?

De vierde hack: Kies 1 kanaal om mee te starten

Zoek een kanaal dat bij je past. Dat is voor iedereen anders dus er is geen kanaal dat voor iedereen zal passen. Het enige dingetje waar je wel even rekening mee moet houden, is de vraag of je ideale klant daar echt aanwezig is. Als dat niet het geval is, dan moet je jezelf even afvragen of dit je ideale klant echt wel is of dat er toch nog een mismatch is. Of je nu kiest voor Twitter, Facebook, LinkedIn of Tik Tok… Het maakt helemaal niet uit. Zoek een kanaal dat bij je past waarvan je weet dat ook je ideale klant daar aanwezig is en ga het testen.
Sociale media is kiezen

De vijfde hack: Maak een week- of maandplanner

Plan de content vooraf in een week- of maandplanner. Maar net wat jij goed vindt en waar jij je het gemakkelijkste bij voelt. Hiermee bedoel ik niet dat je het echt daadwerkelijk moet gaan inplannen zodat je zelf niets meer moet posten. Ik raad het eigenlijk wel af. Het is in eerste instantie helemaal niet slecht om teksten op voorhand uit te schrijven zodat je altijd iets achter de hand hebt maar plan het niet automatisch in. Doe gewoon even de moeite om minsten een half uurtje per dag het commitment aan te gaan met je fanbase op het gekozen kanaal. Je zal merken dat het steeds vlotter zal gaan. Het is mogelijk dat je in het begin meer tijd zal verliezen dan een half uur maar dat is echt normaal!

Wil je toch meerdere kanalen kiezen dan nog zou ik het niet doen om in te plannen! Wat je wel kan doen is een plan maken: wat post je op welk kanaal en hoe frequent je het doet. Ook hier is het wel belangrijk dat het bij jou past als ondernemer maar ook als persoon.

Mijn inzichten over het gebruik van sociale media als ondernemer

Goed, iedereen heeft zijn eigen mening, dus ben je het hier niet mee eens dan is dat volgens mij helemaal prima en ook heel normaal. Maar toch wil ik het met je delen omdat je hier misschien ook nog wel wat tips uit kan halen die je kan toepassen en zo sociale media voor je bedrijf kan inzetten. Voor mijn onderzoek heb ik me wel beperkt tot 4 kanalen.

Instagram

Kanaal 1: Instagram

Voor mij bleek het in eerste instantie een leuk en praktisch kanaal te zijn. Het is wel veelzijdig maar het heeft naar mijn idee best wel wat beperkingen.

Dit kanaal is super ideaal voor mensen die echt “grafisch” ingesteld zijn en die niets liever doen dan plaatjes maken en posten op hun wall. Ook af en toe een real live video kan hier echt een meerwaarde zijn. Ikzelf heb weinig met heel het wall gebeuren en ik heb het even geprobeerd maar mijn pic’s zijn echt not good…

Wat ik zelf wel leuk vind om te gebruiken zijn de stories … Ik vind het heel leuk om korte stukjes en achter de schermen video’s of zo te posten. Het biedt wel wat opties waarmee je wel een mooie story kan neerzetten die ook wel goed bekeken wordt.

Wat een heel groot nadeel is van dit kanaal is het feit dat je maar 1 link kan toevoegen aan alles wat je post. Deze staat in je bio en het is naar mijn gevoel “wat weggestopt”.

Dus ben je van het beeldende dan kan dit zeker een goed kanaal voor je zijn. Bovendien, als je graag afbeeldingen, foto’s of video’s maakt dan kan dit zeker een goede methode zijn om jezelf te laten zien als ondernemer op sociale media.

Linkedin

Kanaal 2: LinkedIn

Hoe het kanaal nu eigenlijk precies werkt? Ik heb eerlijk gezegd nog altijd geen idee nadat ik het 3 maanden heb uitgetest. Van de ene dag op de andere kelderde mijn bereik en ik snapte er helemaal niets van… 1 virale post en dan kelderde alles meteen.

Dat was pas balen … Maar wat ik wel goed vond werken was de Blogposts die je kan posten op LinkedIn. De reacties zijn minimaal maar ze worden wel heel vaak en veel gelezen.

Dit is een zakelijk platform maar het bereik is veel trager dan bijvoorbeeld Facebook. Hierdoor kunnen posts langer succes hebben en plots na 14 dagen toch nog viraal gaan. Staar je vooral niet blind op “Zakelijk” want je moet ook echt je eigen ding blijven doen om eruit te springen. Dus wees op LinkedIn ook echt uniek en origineel.

Facebook

Kanaal 3: Facebook

Dit is een kanaal dat echt iedereen intussen wel kent. Voor de hele jonge generatie is dat “ouderwets” en hele jonge mensen zal je hier maar weinig terugvinden. Tenzij je je richt op “kinderen” is dit kanaal geen ideaal platform maar je kan de kinderen wel nog steeds bereiken via hun ouders doordat deze mensen hier echt wel nog aanwezig zijn.

Het hangt er dus echt van af wie je doelgroep is. Weet dat Facebook voor veel mensen zuiver vrije tijd is en in eerste instantie dus niet echt zakelijk wordt gebruikt. Maar dat wil dus niet zeggen dat je hier geen mensen kan strikken. Daarom is een profiel van je ideale klant echt wel belangrijk.

Wat op dit moment het beste werkt op facebook zijn de facebookgroepen. Tot voor kort dacht ik er anders over omdat er altijd gezegd werd dat het bereik van groepen zou dalen maar niets is minder waar! Ik merk het zelf ook dat ik op mijn wall voor 75% posts zie passeren van een community.

Ik zou persoonlijk Facebook op 3 manieren inzetten. In eerste instantie een community opbouwen met een groep. In tweede instantie een zakelijke pagina waar je elke dag 1 keer post om verbinding te maken. Daarnaast kan je deze pagina ook inzetten als “winkeletalage” waar je jezelf maar ook je business laat zien. En in derde instantie zou ik toch adverteren met een evergreen zodat je ook altijd koude leads binnenhaalt die je warm kan maken zodat ze bij je community kunnen komen.

TikTok

Kanaal 4: Tik Tok

Goed, zelf nog niet getest maar ik ben al enkele weken aan het kijken, aan het leren en ik doe ideetjes op wat ik zelf zou kunnen doen. Ook hier is het wel nodig om even een plan te maken. Dit is echt zuiver gericht op dansen, muziek, fun, plezier en jezelf eens goed laten gaan. Ook als je 30+ bent, kan je dit kanaal gebruiken. Maar doe het niet onbezonnen.

Dit is een heel erg recent kanaal en iedereen is het nog volop aan het testen. Je kan er dus echt op gaan met je business maar bekijk even goed hoe je dat wil gaan doen. Het kan een leuke manier zijn om je merk naar buiten te brengen! Het hoeft echt niet allemaal super zakelijk en saai te zijn maar het leven mag best leuk zijn - ook als je hard en veel werkt om een succesvol bedrijf neer te zetten in de online wereld.

Wat ik gemerkt heb op Tik Tok … Het is ideaal als je in een corona-crisis zit, niet buiten mag en in beweging wil blijven 😊. Zo zie ik het toch! Ook oudere mensen zitten hier op en doen af en toe een dansje dus het is een plus plus maar je moet er natuurlijk wel zin in hebben.

Ik blijf voorlopig maar kijken en dan zien we wel verder.

Maak een keuze en start met sociale media voor je bedrijf

Start met een plan als basis. Welke content plaats je waar en wanneer? Daarnaast kies je ook voor vaste topics zoals “ondernemersmindset”, “online tools”, “online lifestyle”, … en meer …

Blijf ook echt jezelf wanneer je online komt met je bedrijf. Wil je weten hoe je kan opvallen door jezelf te zijn? Lees dan zeker mijn blog.

Daarnaast maak je een eigen community en verder bouw je gewoon verder aan jouw zichtbaarheid online. Een community kan om meerder manieren. De meeste gemakkelijk is op Facebook en zo gebruik je sociale media voor je bedrijf.

Dus zoals je merkt: niet ieder kanaal is voor iedereen geschikt maar het is maar wat je wil, wat goed voelt en waar je klant zit. Dus, er is geen 1 combinatie die voor iedereen past. Naast de genoemde kanalen heb je dan bijvoorbeeld ook nog Twitter, YouTube en er zullen er waarschijnlijk wel nog zijn waar ik nu niet aan denk.

Ik wil je alvast veel succes wensen met je eigen sociale media voor je bedrijf. Heb je vragen? Kom zeker naar mijn community zodat ik je daar ook echt verder kan helpen.

Wil je sociale media voor je bedrijf inzetten?

Dan ben je altijd welkom in mijn Facebook Community waar je ook meteen je bedrijf in het zicht kan gaan zetten. Klik hieronder om lid te worden.

Delen met:


Related Articles

Je missie en visie ontdekken in 5 stappen?

Je missie en visie ontdekken is belangrijk wanneer je een business wil starten. Zeker wanneer je een online business wil gaan opzetten. Je moet echt…

Delen met:


Online geld verdienen, doe je zo.

Online geld verdienen is de basis voor een online business. Zonder online geldstroom heb je geen online business, dat is volgens mij wel duidelijk. Je kan online op heel veel verschillende manieren geld verdienen en de ene vorm past beter bij je dan de andere. Ik wil je alvast prikkelen om verschillende verdienmodellen te gaan testen en te gaan bekijken wat echt bij jou en jouw online business past.

Delen met:


De ideale klant kiezen?

Ja, de ideale klant is een keuze die je maakt als ondernemer. Je maakt voor jezelf duidelijk aan wie je je aanbod wil gaan verkopen. Dit zorgt ervoor dat het voor jou echt een heel stuk gemakkelijker wordt om die ideale klant aan te spreken. Hoe specifieker je bent van bij de start, hoe vlotter het allemaal zal gaan. Zeker als je content moet maken voor je ideale klant.

Delen met:


Mijn ware passie? Hoe vind ik mijn passie in 5 stappen?

10 jaar … Zo lang deed ik erover om mijn ware passie te ontdekken. Eerlijk, het had echt wel eerder gekund maar dan had ik de wijsheid niet die ik nu heb.

Delen met:


Opvallen met je unieke talenten

Wees jezelf als ondernemer en val op met je bedrijf of als persoon… Dus als het aan mij ligt, is dit nu eigenlijk niet zo moeilijk! Om dit voor elkaar te krijgen, moet je eigenlijk maar een aantal zaken kunnen en dan gaat het echt vanzelf! Neem het alvast van mij aan…

Delen met:


Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *