De ideale klant kiezen?

Ideale Klant kiezen

Ja, de ideale klant kiezen is een keuze die je maakt als ondernemer. Je maakt voor jezelf duidelijk aan wie je je aanbod wil gaan verkopen. Dit zorgt ervoor dat het voor jou echt een heel stuk gemakkelijker wordt om die ideale klant aan te spreken. Hoe specifieker je bent van bij de start, hoe vlotter het allemaal zal gaan. Zeker als je content moet maken voor je ideale klant.

Hoe begin ik daar nu aan?

Dit kan je doen op heel veel verschillende manieren. Je kan gewoon lukraak iemand eruit pikken maar je kan er ook over mediteren. Ikzelf heb intussen al meer dan 10 manieren gezien die werken maar dit werkt niet voor iedereen! Je moet een manier zoeken die bij jou past en dat is best wel een zoektocht. Ik wil je alvast even op weg helpen met mijn blog door je een aantal mogelijkheden te laten zien maar staar je hier niet op blind want er zullen nog wel manieren zijn!

Methode 1: Het klantenprofiel van de ideale klant

Je maakt een klantenprofiel. In dit document beschrijf je je klant echt tot in detail. Naar mijn mening is dit een soort klantenbijbel die je als “werkdocument” kan zien. Hoe meer details erin staan, hoe concreter je ideale klant is.
Om dit te kunnen doen, moet je echt marktonderzoek gaan doen. Je gaat in gesprek met mensen die in aanmerking komen en zo ga je een klantenprofiel schrijven. Opgepast, hier doe je het marktonderzoek wel al vooraf dus moet je ook al een beetje weten wat je aanbod precies is.

Wil je hier mee aan de slag? Lees dan zeker mijn blog over het maken van een klantenprofiel.

Methode 2: Mediteren over je ideale klant

Zelf doe ik het eigenlijk niet maar het kan uiteraard ook. Je gaat echt mediteren en visualiseren wie je ideale klant is. Op basis daarvan maak je dan ook een klantenprofiel waarbij je ook heel concreet tot in detail beschrijft wie dit is. Nadat je het document hebt gemaakt, ga je toetsen bij je doelgroep of dit een match is of niet. Het kan dan zijn dat je merkt dat het niet helemaal oké is, dat je toch nog veel moet gaan bijsturen.

Methode 3: “Mijn ideale klant dat ben ikzelf”

Het is heel goed mogelijk dat het profiel eigenlijk helemaal overeenkomt met jezelf maar dan jijzelf van bijvoorbeeld 2, 5, 10 jaar terug. Maar staar je hier ook niet op blind want dit kan heel verwarrend zijn. Je kan wel een profiel maken op wie je toen was en dit dan gaan matchen met je doelgroep. Maar het kan zijn dat door de evolutie van tijd de verlangens en wensen iets veranderd zijn. Hou hier dan ook rekening mee als je voor deze methode kiest.

imperfect

De perfecte ideale klant

Maar maak je geen illusies! Jouw “Perfecte” ideale klant, die bestaat gewoon niet! Een klant heeft nog altijd een eigen wil en een vrije keuze. Dus als ik je 1 ding kan meegeven dan bestaat de perfecte ideale klant eigenlijk helemaal niet en is het dus onmogelijk om een perfecte klant te creëren!

We zijn nu eenmaal allemaal mensen en iedere mens heeft zijn eigen unieke kenmerken, capaciteiten, vaardigheden en eigenaardigheden. Dus ga niet op zoek naar je perfecte ideale klant want dan zal je ook nooit echt van start gaan met je bedrijf.

Het laatste jaar heb ik niets anders gedaan, naast mijn luiheid dan, blijven vasthangen in het maken van een strategie of content waarmee ik uiteindelijk ook gewoon niets deed.

Ik vond dat alles echt perfect moest zijn maar dat kan nu eenmaal niet. Stap per stap liet ik het perfectionisme los en liet ik mezelf gewoon toe zoals ik was met mijn schrijffouten, met mijn teksten vol leuke smileys, met mijn mindere momentjes want die mogen er ook echt wel zijn!

Dit is gewoon wie ik ben en waarom zou ik me anders moeten voordoen dan wie ik ben?

Perfectionisme, is geen must als je een ideale klant kiest

Dus laat je zeker niet van de wijs brengen! Laat je zeker niet wijsmaken dat je het niet waard bent en dat je het niet kan! Dit zijn gedachten die je vooral klein houden en dit wil je eigenlijk niet hebben als ondernemer!

Onthoud goed dat geen enkel mens perfect is! Perfectionisme is een fabeltje en eerlijk het is onmogelijk. In tegenstelling tot wat de media ook durft beweren met hun gefotoshopte afbeeldingen en nepfoto’s.

Mensen staan altijd heel snel klaar met hun mening en houden daarbij nooit rekening met het gevoel dat ze nalaten bij een ander! Om te groeien als ondernemer moet je hiermee leren omgaan! Niet simpel, maar het kan echt wel. Om af te sluiten wil ik je dan ook graag enkele tips meegeven om alles “Los te leren laten” want ja, dat is best wel heel moeilijk maar wie niet waagt niet wint!

Tips om te leren loslaten

  • Zoek een uitlaatklep zoals sport, yoga, meditatie.
  • Aanvaard dat je het leven niet volledig in de hand hebt.
  • Vertrouw op jezelf en blijf ook bij jezelf.
  • Kijk naar de voordelen die het je opbrengt wanneer je loslaat.
  • Zorg dat je de focus houdt op wat jij NU het belangrijkste vindt.

Geef jezelf dus echt de kans om leerling te zijn met je talenten en werkpunten want iedereen heeft die. Ook je ideale klant heeft zijn eigen unieke talenten en heeft ook werkpunten dus schaam je zeker niet over wat je minder goed kan. We zijn uiteindelijk allemaal maar mensen en als je jezelf toelaat om fouten te mogen maken dan zal je ook sneller groeien als ondernemer. Dus laat je echt niet ontmoedigen en neem stap per stap afscheid van je perfectionisme want dat kleine duiveltje zal je steeds vaker willen belemmeren waardoor je dus geen meter vooruitkomt.

Wil je meteen aan de slag met je ideale klant? Heb je nog geen klantenprofiel op je computer, op een kladblad of ergens anders staan dan geef ik je graag toegang tot mijn zichtbaarheidstraining waar je meteen de kans krijgt om stap per stap je zichtbaarheid op te bouwen. Opgepast dit is een DOE-training en je krijgt elke week een leuke opdracht om meteen in de praktijk om te zetten.

Hoe meer je bezig bent met je zichtbaarheid, hoe sneller je klanten zal vinden en hoe sneller je een netwerk zal opbouwen.

Wil je je ideale klant beter leren kennen?

Ik heb een Blueprint gemaakt om te starten met marktonderzoek.Dit is een basis om een goed marktonderzoek mee te kunnen doen. Via onderstaande knop kan je deze gratis aanvragen.

Delen met:


Related Articles

Hoe gebruik je sociale media voor je bedrijf?

Sociale media kan je op meerdere manieren gebruiken voor je bedrijf. De meeste ondernemers, coaches, online experts en sociale media experts zijn van mening dat dit een “zuiver” marketingkanaal is en dat je heel gemakkelijk kan verkopen via deze weg.

Delen met:


Je missie en visie ontdekken in 5 stappen?

Je missie en visie ontdekken is belangrijk wanneer je een business wil starten. Zeker wanneer je een online business wil gaan opzetten. Je moet echt…

Delen met:


Online geld verdienen, doe je zo.

Online geld verdienen is de basis voor een online business. Zonder online geldstroom heb je geen online business, dat is volgens mij wel duidelijk. Je kan online op heel veel verschillende manieren geld verdienen en de ene vorm past beter bij je dan de andere. Ik wil je alvast prikkelen om verschillende verdienmodellen te gaan testen en te gaan bekijken wat echt bij jou en jouw online business past.

Delen met:


Je ideale klant is het echte begin

Online zichtbaarheid begint bij je ideale klant. Ik bleef mezelf ook een hele tijd voorhouden dat het wel zou lukken zonder klantenprofiel, maar niets is minder waar! Ik begon pas zichtbaar te worden toen ik effectief een helder profiel had.

Delen met:


Opvallen met je unieke talenten

Wees jezelf als ondernemer en val op met je bedrijf of als persoon… Dus als het aan mij ligt, is dit nu eigenlijk niet zo moeilijk! Om dit voor elkaar te krijgen, moet je eigenlijk maar een aantal zaken kunnen en dan gaat het echt vanzelf! Neem het alvast van mij aan…

Delen met:


Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *